Kiedy mówimy o pracy agencji rekrutacyjnej, często pierwszym skojarzeniem jest publikacja ogłoszeń o pracę na różnych portalach z ofertami. Ale czy na pewno wiecie, na czym faktycznie polega praca agencji rekrutacyjnej? Za pośrednictwem tego artykułu chcielibyśmy pokazać Wam na przykładzie naszych działań, że proces rekrutacji jest o wiele bardziej skomplikowany i wymaga od pracowników agencji rekrutacyjnej szerokiego spektrum umiejętności i wiedzy.
Analiza potrzeb klienta
Ale od początku. Pierwszym krokiem, od którego zaczynamy naszą pracę na każdym procesie, jest zrozumienie potrzeb klienta. Ta analiza nie kończy się jednak wyłącznie na kwestiach związanych z wymaganiami dotyczącymi profilu kandydata na dane stanowisko. Naszym zadaniem jest zrozumieć specyfikę działalności firmy, jej kulturę organizacyjną, cele strategiczne i dopiero w tym miejscu wymagania dotyczące samego stanowiska. Dlaczego? Bo to wszystko razem pomaga w dokładnym sprofilowaniu idealnego kandydata i zadbaniu o tzw. perfect match - jego i firmy.
Poszukiwanie kandydatów
Gdy wiemy, już kogo dokładnie szukamy, możemy rozpocząć prace nad znalezieniem idealnego kandydata. I jeżeli do tej pory wydawało Wam się, że nasza praca polega głównie na sformułowaniu ogłoszenia i wrzuceniu go na odpowiednie portale, to... Czas wyprowadzić Was z błędu. Nasze działania zdecydowanie wykraczają poza ramy tradycyjnego ogłoszenia o pracę. Owszem, ogłoszenie jest jednym z elementów naszego działania, ale z pewnością nie tym kluczowym. W celu znalezienia idealnego pracownika do Waszej firmy korzystamy z zaawansowanych narzędzi, które pomagają nam przeszukać rynek i dotrzeć do potencjalnych kandydatów, którzy mogą być zainteresowani Waszą ofertą. Często są to osoby, które nie poszukują aktywnie pracy, ale mogą być zainteresowane, jeśli w odpowiedni sposób przedstawimy im Waszą ofertę i Was jako ich przyszłego pracodawcę. Warto również wspomnieć o szerokiej bazie naszych kandydatów, z którymi mamy kontakt dzięki wcześniejszym rekrutacjom na podobne stanowiska, a wśród których może kryć się właśnie ta osoba, której potrzebujecie w swojej organizacji.
Ocena kandydatów
Gdy mamy już kandydatów zgromadzonych w procesie, rozpoczynamy kolejny etap działań, czyli rozmowy z nimi i wnikliwą analizę ich umiejętności i kompetencji. Na proces ten składają się rozmowy kwalifikacyjne, w trakcie których omawiamy nie tylko doświadczenie kandydatów, ale również ich motywację, potrzeby i oczekiwania, i wszystko to, co pomoże nam w ocenie dopasowania kulturalnego danego kandydata do Waszej organizacji. To wszystko ma na celu upewnić się, że kandydat nie tylko spełnia wymagania techniczne czy formalne, ale także będzie pasował do kultury organizacyjnej Waszej firmy. Dlaczego? Bo naszym celem jest oszczędzenie Waszego czasu na spotkania z niedopasowanymi kandydatami. Przedstawiamy Wam tylko te osoby, co do których mamy pewność, że sprawdzą się w powierzonej im roli i dobrze odnajdą w Waszej organizacji. W trakcie tych spotkań występujemy również w roli ambasadorów Waszych organizacji, budując Wasz pozytywny wizerunek w oczach kandydata.
Negocjacje i finalizacja
Następny krok należy do Was, bo to czas na spotkania z zaprezentowanymi przez nas kandydatami. Jednak to wcale nie oznacza końca naszej pracy. W trakcie trwania całego procesu jesteśmy Waszym łącznikiem z kandydatami i dbamy o to, by zapewnić im jak najlepszy #candidateexperience. Co więcej, po tym, gdy dokonacie wyboru idealnego kandydata, na Wasze życzenie możemy pomóc w negocjacjach dotyczących warunków zatrudnienia. Może to obejmować pomoc w negocjacjach dotyczących wynagrodzenia, benefitów, czy daty rozpoczęcia pracy. Po finalizacji tych negocjacji kontynuujemy współpracę, monitorując adaptację nowego pracownika oraz zadowolenie obu stron ze współpracy.
Podsumowanie
Mamy nadzieję, że ten artykuł pokazuje Wam, że praca agencji rekrutacyjnej jest znacznie bardziej kompleksowa, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka. To skomplikowany proces, który wymaga precyzyjnego zrozumienia potrzeb klienta, umiejętnego poszukiwania kandydatów, dogłębnego badania ich kwalifikacji i umiejętności oraz oczekiwań. A także zaangażowania w finalizację procesu rekrutacji. Więc pamiętajcie, kiedy następnym razem zobaczycie ogłoszenie o pracę od agencji rekrutacyjnej, wiele pracy już zostało wykonane, a to jest tylko wierzchołek góry lodowej.