Jeszcze kilka lat temu osoby starające się o pracę w branży IT musiały zadbać przede wszystkim o jak najwyższy poziom swoich umiejętności technicznych. Jednak w ciągu ostatnich lat istotnie zmieniły się wymagania pracodawców. Jak wynika z raportu opublikowanego przez McKinsey Global Institute pt. „Jobs Lost, Jobs Gained”, wraz z rozwojem technologii i automatyzacją sporej części rutynowych zadań, pracownicy muszą doskonalić w sobie inne umiejętności, w tym tzw. kompetencje miękkie. O tym, dlaczego są tak istotne oraz na które z nich rekruterzy zwracają uwagę najbardziej, opowiada Paweł Pełtak, IT Recruitment Manager w firmie People.
Kompetencje miękkie w branży IT – dlaczego są tak ważne?
Kompetencje miękkie – kiedy są kluczowe?
Chcesz się rozwijać? Postaw na te obszary!
Logiczne myślenie – to zdolność, która zalicza się do kompetencji miękkich, mimo jej bezpośredniego związku z naukami ścisłymi. Bez zaawansowanych umiejętności logicznego myślenia praca w IT może okazać się bardzo ciężka. Zadania programisty należą do niezwykle złożonych, a ich wykonywanie uzależnione jest od wielu czynników. W IT np. kod jest ściśle ze sobą powiązany. Na fakt, że jakaś funkcjonalność działa składa się wiele zależności, struktur, pętli, odniesienia do wcześniej napisanego kodu, powiązań plików, baz danych i wielu innych. Konieczna jest więc umiejętność logicznego myślenia i świadomość tych zależności.
Kultura osobista – chociaż teoretycznie stanowi podstawę funkcjonowania w społeczeństwie, nie każdy stosuje się do jej zasad. Szczególnie w okresie zmiany pracy nie mamy pewności, z kim przyjdzie nam pracować, dlatego umiejętność zachowania się w taki sposób, by każdy w towarzystwie mógł czuć się komfortowo, jest niezwykle cenna. Warto przypomnieć, że na kulturę osobistą składa się dobre wychowanie, dbałość o higienę i swój wygląd zewnętrzny, poszanowanie godności swojej i współpracowników, a także znajomość podstawowych zasad savoir-vivre i stosowanie się do nich. To minimum, dzięki któremu łatwiej będzie nam nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje, bez względu na doświadczenie, stanowisko czy branżę.
Umiejętności organizacyjne – obowiązkiem każdego pracownika jest właściwa organizacja pracy i odpowiednie zarządzanie czasem, zarówno swoim, jak i członków zespołu, szczególnie w przypadku osób na stanowiskach managerskich. Nie inaczej sytuacja ma się w branży IT. Utrzymywanie porządku w dokumentacji, w komputerze czy na stanowisku pracy to podstawy, bez których ciężko wyobrazić sobie funkcjonowanie w biurze. Na szczęście istnieją też narzędzia, również darmowe, które w znaczącym stopniu ułatwiają te zadania. Chęć korzystania z nich przez pracownika z pewnością zostanie przyjęta z entuzjazmem przez każdego pracodawcę.
Komunikatywność i umiejętność pracy w grupie – przekonanie, że zawód programisty wykonują samotnicy, to jeden z najczęstszych mitów dotyczących pracy w IT. Natomiast branża informatyczna w dużej mierze opiera się na pracy w grupie, a zgrany, dobrze dogadujący się ze sobą zespół to nierzadko podstawa sukcesu. Dlatego tak ważna jest umiejętność komunikacji i otwartość na pracę z innymi. Dobra atmosfera, płynna wymiana informacji czy brak nieporozumień sprzyjają realizacji nawet najbardziej skomplikowanych i wymagających projektów.
Chęć do nauki i samorozwoju – IT to bez wątpienia najszybciej rozwijająca się branża na świecie. Każdego dnia powstaje nowe narzędzie, nowa aplikacja czy nawet nowa technologia. Dlatego każdy, kto wiąże swoją zawodową przyszłość ze światem cyfrowym, powinien cechować się nieodpartą chęcią do nauki, śledzenia nowinek i nieustannego rozwijania swoich umiejętności.
Życzliwość i pozytywne nastawienie do ludzi – podobnie jak w przypadku umiejętności komunikacyjnych, życzliwe i pozytywne nastawienie do innych znacznie ułatwia pracę zespołową. Pokazał to m.in. eksperyment naukowy przeprowadzony w Hiszpanii. Okazało się, że akt bezinteresownej życzliwości przekłada się nie tylko na szczęście czy poczucie zadowolenia w miejscu pracy, ale także na efektywność pracowników i całego zespołu.
Paweł Pełtak, IT Recruitment Manager w People - od 7 lat związany z branżą outsourcingu i rekrutacji w IT. Doświadczenie zawodowe zdobywał w Polsce i na świecie. Współpracuje z firmami o różnych rozmiarach (od start-up’ów po najbardziej rozpoznawalne instytucje na świecie). W People jest odpowiedzialny za zespół rekrutacyjny i sprzedażowy. Doradza zarówno klientom jak i kandydatom.W swojej pracy skupia się na obszarach: Security, Development, QA, Analizy, PMO, stanowiska C-level, obszary niszowe.Jest absolwentem Akademii Leona Koźmińskiego, gdzie ukończył kierunki - Zarządzanie w Wirtualnym Środowisku oraz Psychologia Biznesu.